Automatisierung der von Verbrauchern abgegebenen Weinprobenkommentare

Die Verbrauchermeinung ist für Unternehmen der Land- und Ernährungswirtschaft zunehmend von Interesse (billiger und repräsentativer als ein Expertenpanel). Die automatische Analyse von Kommentaren ist jedoch noch wenig erforscht und wird derzeit manuell durchgeführt. This multidisciplinary project aims to find a process of automation integrating difficulties such as the treatment of sentences such as "very acidic but not bitter wine" or "wine with good acidity and refreshing bitterness". The automatic treatment of negations and the recognition of the polarity of the terms according to their environment appear as the main challenges in order to propose a useful tool in the field of marketing and sensory analysis.

In diesem Projekt wurden mehrere Stadien entwickelt:

  1. Über die Mondovino-Plattform (Coop) und verschiedene Datenbanken wurde eine große Anzahl von Weinprobenkommentaren von Fachleuten und Verbrauchern gesammelt.
  2. Zwei Weinontologien mit mehr als 2.225 verschiedenen Begriffen in Französisch und 425 verschiedenen Begriffen in Englisch wurden erstellt, um Weinbegriffe und -konzepte zu priorisieren und zu standardisieren.
  3. Natural language methods have been applied and developed using several deep machine learning algorithms to analyze the information contained in the collected comments.
  4. Der entwickelte Ansatz wurde geschult und an mehr als 1000 Tastingkommentaren getestet, die bei Verbrauchertests gesammelt wurden.

The optimization of machine learning algorithms applied to natural language processing (NLP) showed a clear improvement in the extraction of the concepts contained in the tasting comments, results supported by classical machine learning metrics. Similarly, the creation of a consistent wine ontology and its continuous implementation allow both to improve the automatic extraction and to reduce the variability of a manual processing.

If today the ontology of the wine is consequent in French, the other one in English would would deserve to be completed due to lack of material available at the end of this project. Although specific to the wine sector, its construction process and use will be transposable to any other area affecting consumer opinion (eg tourism, agri-food). The valorization of this project will continue in the coming months with the publication of articles. Eine Demonstrationsplattform wurde online verfügbar gemacht, um die Ergebnisse zu verbessern.

Aufwertung

REBENAQUE P., GHORBEL H., ALBERTETTI F., VAN GYSEL L., DANTHE E., DENEULIN P., Does automated analysis of open comments from consumers allow us to get relevant results to understand their preference? PANGBORN 2019: 13th Pangborn Sensory Science Symposium, 28. Juli -1. August 2019, Edinburgh, Schottland(PDF)

Projektmanagerin in Changins Pascale Deneulin Professor of Sensory Analysis T +41 22 363 40 55

2016 - 2018

Partner: Haute Ecole Arc

Funding: HES-SO